ДО УВАГИ БАТЬКІВ!
УХВАЛЕНО ЗМІНИ ДО ПОЛОЖЕННЯ ПРО ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНІ ЦЕНТРИ ЩОДО РОЗШИРЕННЯ КОЛА ЗАВДАНЬ НА ПЕРІОД ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ.
ІРЦ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ЗДІЙСНЮЮТЬ СУПРОВІД ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ З ООП
Нові завдання ІРЦ:
  • проведення комплексної оцінки та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з ООП, які вимушено змінили місце проживання (перебування) та були зараховані в інклюзивні класи (групи) або здобувають освіту з використанням технологій дистанційного навчання;
  • надання інформаційної підтримки батькам дітей з ООП щодо закладів, у яких дитина може продовжувати навчання та отримувати інші додаткові послуги.
Документ також передбачає створення умов для психологічної підтримки дітей, які переживають психологічну травму.

На період дії воєнного стану фахівці ІРЦ зможуть надавати додаткові корекційно-розвиткові послуги всім дітям з ООП, зокрема й дистанційно.

Крім того, зміни сприятимуть спрощенню процедури подання документів для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, а також створенню належних умов для звернення до ІРЦ осіб, які супроводжують групи внутрішньо-переміщених і потребують додаткової підтримки.

Зазначимо, що головними завданнями інклюзивно-ресурсних центрів, яких до початку воєнних дій налічувалося в Україні 667, є якомога раніше й якісніше визначити в дитини особливі освітні потреби та надати закладам і батькам рекомендації, які допоможуть здобувачам реалізувати право на освіту. В інклюзивно-ресурсних центрах до початку воєнної агресії російської федерації працювало близько 4500 висококваліфікованих фахівців-педагогічних працівників, які надавали та продовжують надавати допомогу дітям з особливими освітніми потребами.
УРЯД СПРОСТИВ УМОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

26 квітня 2022 року, Уряд затвердив зміни до порядків організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної та загальної середньої освіти.

В умовах воєнного стану значна кількість осіб з особливим освітніми потребами була тимчасового переміщена до інших регіонів України. Зважаючи на це виникли нові умови організації освітнього процесу для осіб, які навчаються в інклюзивних групах і класах.
Наразі в жодному куточку України діти з ООП не відчувають себе в безпеці через відсутність належних умов для здобуття освіти, а також навантаження на батьків і заклади, які частково виконують функцію прихистку для біженців. З метою покращення ситуації, зміни до порядків знімають деякі обмеження на період дії воєнного стану, а саме:
  • гранична кількість дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах або групах не застосовується, заклад не може відмовити в організації інклюзивного навчання та створенні інклюзивної групи;
  • психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги чи допомога можуть надаватися фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів і педагогічними працівниками закладу (за умови дотримання безпеки учасників освітнього процесу);
  • допускається застосування змішаної форми здобуття освіти в інклюзивних класах ЗЗСО;
  • до закладу освіти можуть подаватися копії документа, що посвідчують особу, а також висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи (за наявності);
  • засідання Команд психолого-педагогічного супроводу в закладах освіти можуть проходити в режимі онлайн або у змішаному очно-дистанційному форматі;
  • у закладі освіти можуть формуватися тимчасові інклюзивні міжкласні групи.
Головною метою прийняття змін є створення умов для продовження надання освітніх послуг особам з ООП у закладах дошкільної та загальної середньої освіти в період воєнного часу.
Харківський інклюзивно-ресурсний центр № 1 Харківської міської ради
Комунальний заклад «Харківський інклюзивно-ресурсний центр № 2 Харківської міської ради»
Мобільний застосунок для допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами і фахівцями ІРЦ

Нормативно-правова база з питань інклюзивного навчання

Конвенція ООН «Про права інвалідів»

Вичерпний перелік нормативно-правової бази на сайті Міністерства освіти і науки України у рубриці «Дітям з особливими освітніми потребами»

Закони України


Стаття 3
Закону України «Про освіту» Право на освіту п. 2.В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров’я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.
П. 6 ст. 3 Закону України «Про освіту»:«Держава створює умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, а також забезпечує виявлення та усунення факторів, що перешкоджають реалізації прав і задоволенню потреб таких осіб у сфері освіти.».
Стаття 19. Освіта осіб з ООП

1. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.

2. Держава забезпечує підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти.

3. Для навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості.

4. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють особам з особливими освітніми потребами умови для здобуття освіти нарівні з іншими особами шляхом належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення універсального дизайну та/або розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби та можливості таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.

5. Навчання, виховання та розвиток осіб з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної, позашкільної та загальної середньої освіти здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.

6. Зарахування осіб до спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

7. Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України з урахуванням міжнародних норм і стандартів.
Стаття 20.Інклюзивне навчання

1. Інклюзивне навчання здобувачів освіти базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.

1. Організація інклюзивного навчання у закладах освіти на відповідних рівнях освіти здійснюється відповідно до порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.

2. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює інклюзивний клас та/або групу в обов’язковому порядку.

Спеціальний клас та/або група утворюється керівником закладу освіти за погодженням із засновником цього закладу освіти або уповноваженим ним органом.

Заклади освіти створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.


Заклад освіти відповідно до законодавства організовує та/або забезпечує надання особам з особливими освітніми потребами психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а також допоміжних засобів для навчання.

3. З метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а також забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри.

4. Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.

5. Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.

ІРЦ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ЗДІЙСНЮЮТЬ СУПРОВІД ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ З ООП

Лист МОН №4/1196-22 від 08.06.2022 «Про методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку»
Лист МОН № 1/10258-22 від 06.09.2022 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітними потребами у 2022/2023 навчальному році»
Лист МОН №1/64350-22 від 15.06.2022 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами
Лист МОН № 1/13094-23від 31.08.2023 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітними потребами у 2023/2024навчальному році»
Кiлькiсть переглядiв: 38